Wykaz przyłączy:
1 – od zbiornika sprężonego powietrza
11,12 – od zaworu(-ów) poziomującego(-ych), lewa i prawa strona,
- lub poduszek zawieszenia pneum. osi stałych, lewa i prawa strona,
- lub od zaworu podnoszenia platformy, lewa i prawa strona,
21,22 – do poduszek zawieszenia pneum. osi podnoszonej, lewa i prawa strona
20 – do poduszki(-ek) podnoszącej(-ych)
3 – odpowietrzenie - wylot do atmosfery
1. ZASTOSOWANIE
Podnoszenie (i opuszczanie) jednej lub dwóch osi pojazdów użytkowych, zwłaszcza naczep ciągników siodłowych,
ale także jednej z dwóch tylnych osi pojazdów silnikowych, wyposażonych w pneumatyczny układ zawieszenia (resory pneumatyczne),
w sytuacji kiedy nacisk na osie stałe pojazdu nie przekracza nacisków dopuszczalnych przez przepisy.
2. OPIS DZIAŁANIA I UŻYTKOWANIA
Zawór podnoszenia osi jest uruchamiany mechanicznie.
Steruje on poduszkami nośnymi osi podnoszonej oraz poduszką(-ami) podnoszącą(-ymi) oś.
Jednocześnie umożliwia regulację ciśnienia podawanego na poduszkę(-i) podnoszącą(-e) w zakresie 3-10 bar, a także
zapewnia ciśnienie resztkowe w poduszce(-ach) podnoszącej(-ych) w zakresie 0,3-0,5 bar zapobiegające fałdowaniu
się walcowej membrany poduszki podnoszącej po odpowietrzeniu – po opuszczeniu osi.
Zastępuje w ten sposób działanie trzech zaworów – zaworu podnoszenia osi (lub realizującej taką funkcję kombinacji kilku zaworów), zaworu ograniczającego ciśnienie oraz zaworu przepływowego z ograniczonym przepływem powrotnym.
Odmiana zaworu ZPO-02.01 nie posiada funkcji automatycznego opuszczania osi po przekroczeniu dopuszczalnych
nacisków na osie stałe pojazdu – dzięki temu nie wymaga dodatkowej aparatury oraz umożliwia podnoszenie osi pod
pełnym obciążeniem – może to być pomocne w celu dociążenia osi napędowej ciągnika siodłowego.
3. DANE TECHNICZNE
Czynnik pracy/max. ciśn. pracy: |
powietrze/1,0 MPa (10 bar) |
Zakres temperatur pracy: |
233o-333o K (-40o do +60o C) |
Masa zaworu: |
1,53 kg |
Efektywne przeloty: |
fi=4mm (12,56 mm2) |
Gwinty przyłączy: |
M14x1,5mm, głębokość min. 12mm |
Zamienność funkcjonalna: |
WABCO - 463 084 000/001/003 0, 475 010 ..., 434 100 027 0
KNORR-BREMSE - AE 1124/31 + DB 1103 + DR 4502,
HALDEX-GRAU - zawory typu ILAS
|
4. ZABUDOWA W POJEŹDZIE
Do mocowania zaworu podnoszenia osi do ramy pojazdu służą otwory M8 na 3-ch ścianach bocznych, których rozstaw jest podany na rysunku ofertowym. Śruby mocujące dostarczane są wraz z zaworem.
Wylot odpowietrzenia zaworu powinien być skierowany do dołu.
Cięgno zaworu powinno być umieszczone w miejscu dostępnym dla operatora.
5. OBSŁUGA I KONSERWACJA
Zawór nie wymaga specjalnej obsługi w trakcie eksploatacji.
Co pewien czas należy skontrolować stan osłony cięgna – w razie stwierdzenia uszkodzeń wymienić na nową.
5. SCHEMATY ZABUDOWY W UKŁADZIE ZAWIESZENIA PNEUMATYCZNEGO NACZEPY
Układ bez zaworu podnoszenia platformy:
Układ z zaworem podnoszenia platformy:
1. Zawór poziomujący
2. Zawór podnoszenia platformy, np. ZPP-01.01
3. Zawór podnoszenia osi ZPO-01.01
4. Poduszka(-i) podnosząca(-e) oś
5,6. Poduszki nośne osi stałych
8,9. Poduszki nśne osi podnoszonej